تحریک ختم نبوت 1953 کے اغراض و مقاصد اور منشور
مارچ کا مہینہ آتے ہی تحریک تحفظ ختم نبوت 1953ء کی رُوح فرسا،یادیں قلب و جگر کے زخم تازہ کر دیتی ہیں۔ اِسی تحریک کے دوران پاکستان کا پہلا مارشل لاء نافذ کر کے اُسے ختم رسالت کے پروانوں ہی کی مقدس جانوں پہ آزمایا گیااوردس ہزاربے گناہ ،معصوم و نہتے بچے، جوان اور بوڑھے شہری ناموسِ رسالت کے تحفظ کی پاداش میں خاک و خون میں تڑپا دیئے گئے۔ کبھی کسی نے سوچا ہے کہ اُن پاکباز شہیدوں کا جرم کیا تھا !کیا وہ ریاست کے باغی تھے؟ کیا وہ سیاست و کرسی کے خواہش مند تھے؟ ہر گز، ہرگز نہیں،بلکہ وہ توتحریکِ مقدس تحفظ ختم نبوت کے ایثار پیشہ کارکن تھے جو صرف اِن تین اصولی مطالبات کی منظوری کے لئے چلائی گئی تھی:
1۔ قادیانیوں کو غیر مسلم اقلیت قرار دیا جائے۔
2۔قادیانیوں کو کلیدی عہدوں سے فارغ کیا جائے۔
3۔قادیانی وزیرِ خارجہ سر ظفر اللہ خان کو بر طرف کیا جائے۔
ٹھنڈے دل و دماغ سے غور کیجیے کہ اِن مطالبات میں نہ تو طلبِ اقتدار کی ہوس جھلکتی ہے اور نہ مال و زر کی خواہش موجودہے، بلکہ اگر کوئی تمنا ،یاآرزو ہے توبس یہی ایک کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کے منصبِ نبوت پرڈاکہ زنی کرنے والے منکرینِ ختم نبوت کی دستوری حیثیت متعین کرکے اُن کی گستاخانہ قلم اورزبان کو لگام دی جائے۔تاکہ پھرکوئی منصبِ رسالت کو نقب نہ لگا سکے۔ بس یہی اِن پاک نفسوں کی رُوح کی آواز تھی جو سیالکوٹ، وزیر آباد، ملتان، گوجرانوالہ اور لاہور سے کراچی تک’’ ختم نبوت زندہ باد ‘‘کے نعروں کی شکل میں گونج رہی تھی۔ شیدایانِ ختم نبوت کی اِس صدائے رُستا خیز کو دَبانے کے لئے وقت کے ظالم حکمرانوں نے فوج کے کندھے پر بندوق رکھی اور پھر گولیوں کی تڑتڑ سے لاہور کا مال روڈ اور مسجد وزیر خان کے قرب و جوار دِن رات گونجتے رہے۔ستم بالائے ستم یہ کہ سیکرٹری دفاع سکندر مرزا نے یہ فرعونی آرڈر جاری کر رکھا تھا کہ :
’’مجھے یہ نہ بتایا جائے کہ کوئی ہنگامہ ختم کر دیا گیا ہے، بلکہ مجھے یہ بتایا جائے کہ وہاں کتنی لاشیں گرائی گئی ہیں؟‘‘
تحریک کا آغاز و پس منظر
تحریک کا آغاز یکدم نہیں ہوا ۔پس منظر ملاحظہ کیجیے کہ جب پاکستان بن گیا تو مجلس کے قائدین نے ملکی حالات کا بغور جائزہ لینے کے بعدجنوری9 194ء میں سیاست سے دستبرداری کا اعلان کیا۔ اپنی جماعتی سرگرمیوں کو اِسلام کی تبلیغ، اصلاح معاشرہ اور تحفظ ختم نبوت کے اہداف تک محدود کر لیا اور سیاسی میدان کومسلم لیگ کے لئے کھلا چھوڑ دیا۔تاکہ نوزائیدہ مملکت میں سیاسی بدامنی و محاذآرائی کی بجائے امن واستحکام اوریکجہتی واتحاد کی فضاپیداہو۔اُس وقت کی سب سے بڑی حزب اختلاف مجلس کے سیاسی محاذ کو چھوڑ دینے پر قادیانیوں کے سربراہ مرزا بشیر الدین محمود نے اِس موقع کو غنیمت جانا اورسیاسی میدان خالی دیکھتے ہوئے پاکستان کے اقتدار پرقبضہ کرنے کا دیرینہ منصوبہ زیرِعمل لانے کا فیصلہ کیا۔پاکستان کے وجود پر یہ پہلا وارتھا جو آستین میں چھپے ہوئے دشمنوں نے کیا۔
چونکہ مرزا بشیر الدین 1948ء میں بلوچستان کو قادیانی صوبہ بنانے کا اعلان کرچکا تھااور اُس کی قیادت میں قادیانی جماعت نے نہ صرف اندرون ملک اپنی سازشوں کے جال پھیلا رکھے تھے، بلکہ قادیانی وزیر خارجہ سر ظفر اللہ خان کے حساس منصب کی بدولت بیرون ملک پاکستانی سفارت خانے جناب حمیدنظامی مرحوم کے بقول ’’قادیانیوں کی تبلیغ کے مراکز بن چکے تھے۔ ‘‘اِس لیے اب قادیانی پاکستان پر اَپنی حکومت کے خواب دیکھنے لگے تھے۔ ان نازک حالات میں مجلس کے دُور اَندیش رہنماؤں نے تمام مکاتب فکرکو 3؍ جون1952ء کو کُل جماعتی مجلس عمل تحفظ ختم نبوت کے پلیٹ فارم پر متحد کیااورباقاعدہ تحریک شروع سے پہلے اپنے مذکورہ بالا تین مطالبات مرتب کیے۔ جنہیں منوانے اوروزیراعظم خواجہ ناظم الدین کو قادیانوں کی تمام سازشوں سے ثبوت اور دلائل کے ساتھ آگاہ کرنے کے لئے اُن سے بار ہا مذاکرات کئے ،لیکن حکمران طاقت کے نشے اور قادیانیت نوازی کے جوش میں اِس قدر مدہوش تھے کہ انہوں نے مذاکرات کومجلس عمل کی کمزوری سمجھا۔ مجلس عمل کا قیام عمل میں لانے کی وجہ یہ تھی کہ حالات کی سنگینی یہاں تک پہنچ گئی تھی کہ حکمرانوں کی بے حسی کا فائدہ اٹھاتے ہوئے قادیانی وزیر خارجہ سر ظفر اللہ خان نے مئی 1952ء کو کراچی میں قادیانیوں کے ایک اجتماع سے خطاب کرتے ہوئے اسلام کو ایک سُوکھے ہوئے درخت اور قادیانیت کوخدا کے لگائے ہوئے پودے سے تشبیہ دے کر برسرِ عام اسلام کی توہین کا ارتکاب کر ڈالا ۔ ظفر اللہ خان کی اِس ناپاک جسارت نے جلتی پر تیل کا کام کیا اور عوامی جذبات کا لاوا اُبلنے لگا،اوردوسری طرف مجلس عمل کے جائزترین مطالبات کوحکومتی ایوان کے مسندنشینوں نے پائے حقارت سے ٹھکرا دیا۔
22؍جنوری 1953ء کو مجلس عمل نے اِتمام حجت کے لئے وزیراعظم خواجہ ناظم الدین سے کراچی میں پھر مذاکرات کیے۔جس پر تہجدگزارخواجہ ناظم الدین نے جواب دیا کہ:’’اگر میں آپ کے یہ مطالبات مان لوں تو امریکہ ہمیں ایک دانہ گندم بھی نہیں دے گا۔‘‘اِس کورے جواب کے باوجودمجلس عمل نے اپنے تین نکاتی دینی مطالبات کی منظوری کے لئے حکومت کو مزید ایک ماہ کی مہلت دے دی۔
مجلس عمل کی حکومت کو دی گئی ایک ماہ کی مہلت تیزی سے ختم ہوتی جا رہی تھی، لیکن حکومت ناموسِ رسالت کے تحفظ کے لئے کوئی بھی قدم اٹھانے پر آمادہ نظر نہیں آ رہی تھی۔حضرت امیر شریعت مولانا سیّد عطا ء اللہ شاہ بخاری ؒ کی ہدایت پرمجلس عمل کے ایک وفد نے خواجہ ناظم الدین سے یہ معلوم کرنے کے لئے مزیدایک دفعہ پھر ملاقات کی کہ وہ مجلس عمل کے مطالبات کے متعلق کیا روّیہ اختیار کرنے کا ارادہ رکھتے ہیں؟ جس کے جواب میں وزیر اعظم نے حسب سابق واضح کیا کہ مجلس عمل کے مطالبات تسلیم نہیں کئے جا سکتے۔ 22فروری کو اَلٹی میٹم کی مدت ختم ہوگئی ۔جس پر24۔25 فروری1953ء کی درمیانی شب کومجلس عمل کے زیر اِہتمام کراچی میں عظیم الشان تحفظ ختم نبوت کانفرنس منعقد ہوئی۔جس میں تمام مرکزی قائدین نے خطاب کیا۔ کانفرنس کی منظور کردہ متفقہ قرار داد کے مطابق پُرامن تحریک تحفظ ختمِ نبوت کا آغاز کرنے کا اعلان کر دیا گیا، مگر 26،27 فروری 1953ء کی درمیانی شب کو دفتر احرار کراچی پر چھاپہ مار کر مجلس عمل کے مرکزی رہنماؤں ، مولاناسیّد ابوالحسنات قادریؒ ،صاحبزادہ سید فیض الحسنؒ ،سیدعطا ء اللہ شاہ بخاریؒ، تاج الدین انصاریؒ اور مولاناحامد بدایونی مرحوم سمیت متعدد رہنماؤں کو گرفتار کر لیا گیا ۔
اگرچہ پنجاب میں بھی میاں ممتازدولتانہ کی وزارتِ اعلیٰ کی خصوصی ہدایت پربڑی تعداد میں گرفتاریوں کا سلسلہ جاری تھا ،لیکن جب کراچی میں مرکزی رہنماؤں کی گرفتاری کی خبر پنجاب میں پہنچی تو لوگوں کے جذبات مشتعل ہو گئے اور اِحتجاجی جلسوں، جلوسوں اور ہڑتالوں کا نہ ختم ہونے والا سلسلہ شروع ہو گیا۔مجلس عمل لاہورنے یہ طے کیاتھاکہ روزانہ پچیس رضا کار گورنمنٹ ہاؤس کے سامنے جا کر رضاکارانہ گرفتاری دیں گے، لیکن جب ہزاروں افراد کے جلوس کے ساتھ یہ رضا کار گورنمنٹ ہاؤس کی جانب بڑھتے تو انہیں راستے ہی میں روک کر گرفتار کر لیا جاتاتھا۔ جس پر مجلس عمل کے رہنماؤں نے نئی حکمت عملی کے تحت تحریک کا ہیڈ کوارٹر اَحرار پارک( بیرون دہلی دروازہ،لاہور) سے مسجد وزیر خان منتقل کر لیا،مگر وہاں جانے والے رضا کاروں پرپولیس نے شدید لاٹھی چارج کیا۔ جس سے عوام کی بڑی تعداد زخمی ہوئی اورلاتعدادگرفتاریاں عمل میں لائی گئیں۔
3؍مارچ1953ء کوحکومتی ایماپر فوج آپہنچی اور لاہور شہر عملاً کرفیو کی زد میں آ گیا۔کرفیو کے باوجود جلوس نکل رہے تھے اور ختم نبوت زندہ باد کہنے کے جرم میں فرزندانِ ختم نبوت پر ڈنڈے برستے رہے،گولیوں کی بوچھاڑ ہوتی رہی اور ساقئ کوثر صلی اللہ علیہ وسلم کے پروانے سینوں پر گولیاں کھا، کھا کرتحفظِ ناموسِ رسالت کے لئے جانیں وارتے رہے۔ 5؍ فروری 1953ء کو گوالمنڈی لاہور میں پولیس کے دو اَفسروں نے مسلسل فائرنگ کر کے بے حساب افراد شہید کر دیے۔جس سے عوام کے جذبات مزید بھڑکے اور سول نافرمانی،بغاوت میں بدلتے ہوئے صاف دکھائی دینے لگی۔لاہور شہر میں شہدائے ختم نبوت کے پاک جسموں کے ڈھیر لگ گئے تھے۔جنہیں ٹرکوں میں لاد کر، چھانگا مانگا کے جنگل میں اجتماعی قبر کھود کرڈالا جاتا اورپھر تیل چھڑک کرآگ لگا دی جاتی تھی۔ تاکہ شہیدانِ عشقِ رسالت پناہ کا نام و نشاں مٹ جائے ،لیکن اُن بد بختوں کو یہ معلوم نہ تھا کہ جاں نثارانِ رسول تو مر کر بھی زندہ رہتے ہیں۔ اُن سنگ دل قاتلوں کو کیا خبر تھی کہ اِن بے گناہوں کا مقدس خون کتنی جلدی رنگ لائے گا اورستم گرہی بالآخر ذلیل ورُسوا اوربے نام و نشاں ہو کرخاک میں مل جائیں گے۔
لاہور کی تاریخ کا یہ نازک ترین دور تھا۔ جب پابندیاں، تعزیریں، ظلم و تشدد اور گولیاں بھی احرار رضا کاروں اورتحفظِ ختم نبوت کے مجاہدوں کے متلاطم جذبات کے آگے بند باندھنے میں مکمل طور پرناکام ہو رہی تھیں۔ 6 ؍مارچ 1953ء کو لاہور میں مارشل لاء نافذ کر دیاگیا۔حکمرانوں نے نہتے مسلمانوں پر ظلم وتشددکی تاریخ کا ایک اورتاریک باب رقم کیا ۔ریاستی اداروں کے ہاتھوں تحریک تحفظ ختم نبوت کے دوران دس ہزار سے زائد فرزندانِ اسلام، جنابِ نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کے ناموس و منصب کی حفاظت کے مطالبہ کے جرم میں اپنے ہی خون میں نہلا دئیے گئے اور ہزاروں بے گناہ مسلمانوں کو شاہی قلعہ اور جیلوں میں ٹھونس کر پولیس کے وحشی درندوں کے آگے ڈال دیا گیا۔
اگرچہ تحریکِ مقدس تحریک تحفظ ختم نبوت ریاستی ظلم و جبر کے ہتھکنڈوں سے کچل دی گئی، لیکن آنے والے دور نے شہدائے ختم نبوت کی صداقت،بے غرضی، اخلاص اور جرأتِ بے پناہ کوسلام پیش کیا۔اُن کا خونِ بے گناہی رنگ لایا اور جن تین بنیادی مطالبات کی منظوری کے لئے اُن پاک نفسوں نے اپنی ناتواں جانوں کا نذرانہ پیش کیا تھا ۔ایک ایک کر کے وہ تینوں مطالبات کافی حد تک پورے ہوتے گئے۔ اِسی تحریک کے نتیجے میں سر ظفر اللہ قادیانی رُسوا ہوا ،اور عمر بھر وہ اقتدار کو ترستے،ایڑیاں رگڑتے ہوئے مرا۔ قادیانی غیر مسلم اقلیت قرار پائے۔اگرچہ کلیدی عہدوں سے قادیانیوں کی مکمل برطرفی تاحال عمل میں نہیں آئی ،لیکن عملاً اُن کی وہ پہلی حاکمانہ حیثیت باقی نہیں رہی ہے۔
اگر تحریک تحفظ ختم نبوت کے مطالبات مان لئے جاتے تو سر ظفر اللہ خان قادیانی کی جانبدارانہ خارجہ پالیسی کی وجہ سے پاکستان امریکہ کی غلامی میں نہ آتااورسیٹو اور سینٹو جیسے رُسوائے زمانہ معاہدوں پر دستخط کر کے پاکستان کی خود مختاری کو داؤ پرنہ لگایا جاسکتا۔
افسوس ،صدافسوس! کہ حاکمانِ وقت نے عارضی قوت واِقتدارکے نشہ میں بدمست ہو کرپاکستان کے اِن جاں نثارو وفادار شہدائے ختم نبوت کی صدائے حق پر کان نہ دھرے ،بلکہ اُن کوآہن و بارود سے بھسم کر ڈالا۔جس کا نتیجہ یہ ہوا کہ وطن عزیز غیروں کی غلامی میں چلا گیااورریاست کے اقتدار پر وہ لوگ قابض ہوتے چلے گئے ۔جن کا مذہب دولت و حکومت، جن کا مسلک بے حمیتی وبے وفائی اور جن کاآبائی پیشہ وشعار فرنگ پرستی اور ناموسِ رسالت کے دشمنوں کے ساتھ جنم جنم کی دوستی رہی ہے ۔یہ انجامِ بد ہے، شہیدانِ ختم رسالت پر ظلم و درندگی اور اُن کی صدا پر کان نہ دھرنے کا !کہ جس کا خمیازہ آج تک بحیثیت قوم ہم بھگت رہے ہیں۔ رہے وہ خلد آشیاں،ناموسِ رسالت پر قربان ہونے والے عظیم شہداء کہ ہمارے لیے اُن کا تذکرہ باعثِ اَجر وثواب اوراُن کی راہوں کاچلن ہمارانشانِ منزل ہے ۔اللہ کے حضوراُن مقدس نفوس کا مقام و مرتبہ ہمارے وہم و گمان سے بھی بلندوبالا ہے۔
شہیدِ عشقِ محمد ﷺ کا احترام کرو
کہ اُس سے حشروبرزخ میں احتساب نہیں
کہ اُس سے حشروبرزخ میں احتساب نہیں